در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی گفتمان عمومی دنیا شکل تازهای به خود گرفت. ویروس کوید ۱۹ به عنوان یکی از خطرناکترین عوامل تهدیدکننده حیات بشر شناسایی شد و بسرعت به تمام دنیا راه یافت. این ویروس نه تنها سلامت فیزیکی جامعه بشری را تهدید کرد بلکه تمام جنبههای مادی و معنوی زندگی انسانها را تحت الشعاع خود قرار داد. همهگیری کرونا سبک نوینی از زندگی، فاصله گذاریهای اجتماعی، پوشش خاص و فرهنگ مصرفی جدیدی را القا کرد. بحران جهانی ایجاد شده توسط ویروس کرونا باعث تغییرات در حوزه های اقتصادی و اجتماعی شد و روال روزمره زندگی بشر در کره خاکی را دستخوش تغییرات بنیادی کرد. همه گیری کرونا ضربه سنگینی به حوزههای فرهنگ و هنر در سراسر جهان از جمله در کشور روسیه وارد کرد.
در این پژوهش تاثیر کرونا در آداب و رسوم، سبک زندگی، سیاستها و ساختارهای فرهنگی در کشور روسیه را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار میدهیم.
- تاثیر کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر؛ راهکار روسیه در مواجهه با این تاثیرات
در روسیه، مانند سایر نقاط جهان متاثر از کرونا فعالیتهای فرهنگی به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
۱. تئاترها، موزه ها و کتابخانه ها درهای خود را به روی مراجعان و بازدیدکنندگان بستند.
۲. نمایشگاهها و جشنواره های مختلف، کنفرانسها و نشستهای هم اندیشی با مضامین فرهنگی تقریباً به طور کامل لغو یا به زمان دیگری موکول شد. به طور معمول در چارچوب چنین رویدادهایی، تبادلات اجتماعی و فرهنگی گستردهای صورت میگیرد و با لغو این رویدادها این تبادلات رخ نمی دهد.
۳. کاهش چشمگیر درآمدهای آن دسته از موسسات فرهنگی که به میزان قابل توجهی بوسیله حضور بازدیدکنندگان درآمد کسب میکردند. به عنوان مثال، میخاییل باریسویچ پیتروفسکی، رئیس موزه دولتی آرمیتاژ، ضرر و زیان حاصل از قرنطینه را معادل با نصف بودجه سالانه این موزه تخمین زده است [۱]. خسارت بالشوی تئاتر مسکو (تئاتر بزرگ)، به نقل از رئیس آن، نه میلیون روبل برای تعطیلی هر روز کاری در زمان قرنطینه اعلام شده است [۲].
در دوران کرونا بقا و حفظ درآمد شرکتها به این بستگی دارد که آنها چگونه میتوانند فعالیتهای خود را به روش آنلاین تبدیل کنند [۳]. تمایل به ادامه کار، کاتالیزوری برای تغییرات سازمانی و فنی میشود. ابزارهای نوین فناوری، از جمله ارائه خدمات مختلف الکترونیکی و برنامه های آنلاین، راه حلهایی در این زمینه هستند [۳]. مدیر موزه دولتی ارمیتاژ در مصاحبه اخیر خود اشاره میکند که در طول دوران قرنطینه، پیوندهای بین واقعیت مجازی و واقعیت عینی پیچیده تر میشود. او در حال حاضر بر شفاف سازی رابطه بین این پیوندها کار می کند [۴].
در دوران قرنطینه و در تلاش برای سازگاری با شرایط جدید، محصولات آنلاین فرهنگی و سرگرمی جدید برای مصرف از طریق اینترنت راه اندازی شد. فرهنگ مجازی از حیث راحتی و هزینه بری، برای کاربران دارای مزایای متعددی است. در مدت زمان نسبتاً کوتاهی، انتشار سریع ویروس کرونا در سراسر جهان پایه های جوامع مدرن را به شدت متزلزل کرد. به طور خاص، تأثیر این همه گیری بر اقتصاد جهان بسیار چشمگیر به نظر می رسد. عملکرد پایدار زنجیرههای تأمین در صنعت مختل شد، تولیدات در بسیاری از صنایع کاهش یافت و خسارات زیادی به تجارت لجستیک از جمله حمل و نقل وارد شد. حمل و نقل مسافران بین المللی عملا متوقف شده، مرزهای کشورها در عمل بسته شد و سفرهای بدون ویزا نیز لغو گردید. فعالیتهای گسترده بخشهای دولتی و خصوصی روسیه، جای خود را به ازهمگسیختگی، قرنطینه و حفظ فاصله اجتماعی داد. کلاسهای تمام وقت در موسسات آموزشی به حالت تعلیق درآمد. پارکها، فضاهای پیاده روی و امکانات ورزشی تعطیل شد. و سرانجام، مهلکترین ضربه به اجزای بخشهای خدماتی و اوقات فراغت مردم وارد شد، یعنی: گردشگری، خردهفروشی، صنایع غذایی، سرگرمی، فعالیتهای نمایشگاهی و به طور کلی صنایع فرهنگی متوقف شدند.
امروزه، تعداد زیادی از محققان و پزشکان معتقدند که بحران جهانی ایجاد شده توسط ویروس کرونا، در آینده به یک کاتالیزور قدرتمند برای تغییرات بیشتر در حوزه های اقتصادی و اجتماعی تبدیل خواهد شد. کاملا روشن است که بازگشت کامل به زندگی گذشته تقریباً غیرممکن است. عوارض مستقیم و جانبی همهگیری به طور فزایندهای آشکار میشود. گفته میشود که زمانی خواهد رسید که، خطرات عواقب اپیدمی (انزوای اجتماعی، ورشکستگی، از دست دادن شغل) بالاتر از خود بیماری خواهد بود [۵]. بسیاری از کارشناسان روسیه در مورد فروپاشی "جامعه مصرفگرا" و بحران "اقتصاد تجربهگرا"ی مدرن صحبت میکنند. این اپیدمی به طور جدی عادات مصرف کنندهها را تغییر میدهد، زیرا با قرارگیری در انزوا و قرنطینه، مردم خرید بسیاری از کالاهای غیر ضروری را متوقف میکنند [۶]. یکی دیگر از بارزترین پیامدهای ویروس کرونا در جامعه روسیه، پدیدههایی همچون افزایش اتوماسیون امور تجاری، کاهش سهم وجه نقد در گردش پول و افزایش تعاملات از راه دور میباشد. انتقال کارمندان اداری به کارهای خانگی، جابجایی رو به رشد مردم از شهرها به حومه شهرها و همچنین بیفایده بودن مراکز آموزش عالی متداول به دلیل توسعه آموزش آنلاین از پیامدهای دیگر کرونا ویروس است [۶]. رئیس دانشکده عالی اقتصاد، یاراسلاو ایوانویچ کوزمینوف، نظرات مشابهی در همین مورد دارد: جابجایی قریب الوقوع تجارت سنتی به فروش آنلاین، کاهش فضای اداری و تعداد کارمندان آن، تغییر در رویه های گذشته مانند هفته ها و یا روزهای کاری، ادغام دانشگاهها و غیره [۷].
موسسات فرهنگی همچون موزه ها، تئاترها، گالریهای هنری، کتابخانه ها و ... مهمترین ابزار تولیدات فرهنگی هستند. در اینجا، باید به روشهای انتقال ارزشها و هنجارهای فرهنگی از نسلی به نسل دیگر میتواند متفاوت باشد: سخنرانیها و سمینارها، میز گردها و نمایشگاهها، بازسازی حوادث تاریخی، صنایع دستی محلی، جشنواره های قومی، گردشگری فرهنگی و غیره. با این حال، امروز همه این روشها تحت قرنطینه قرار گرفتهاند، و بنابراین اجرای آنها با فرم سنتی (تمام وقت) تقریباً غیرممکن است.
- کرونا و فرصت برای نهادهای مدنی در توسعه مبادلات فرهنگی
مراکز فرهنگی روسیه تلاش میکنند تا با سازماندهی رویدادهای از راه دور، فرصتهای جدیدی را که فناوریهای مدرن اطلاعات و ارتباطات فراهم میکنند، محقق کنند. در نتیجه، شهروندان ایزوله شده بدون خروج از منزل میتوانند به سخنرانیها گوش دهند، با آثار هنرمندان آشنا شوند و در مباحث فرهنگی مشارکت نمایند. همچنین، تورهای مجازی به مردم ارائه میشود، برنامهها بصورت آنلاین پخش میشود، اجراهای بینظیر تئاترهای مشهور از تلویزیون نشان داده میشود. این روند از اهمیت عمومی زیادی برخوردار است، زیرا در شرایط محدودیت و قرنطینه موجود، آرامش مردم، جلوگیری از افتادن آنها به دام افسردگی و کاهش احتمالی مسئولیتپذیری اجتماعی افراد بسیار مهم است.
اگر محصولات فرهنگی مجازی اینترنتی را که از طریق وسایل فنی (رایانه، لپ تاپ، تبلت، تلفن های هوشمند و غیره) ارائه میشوند، توصیف کنیم و آنها را با محصولات سنتی مقایسه کنیم، از مزایای اصلی که کاربران از آن برخوردارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد. اولا، کاربر آزادی عمل بیشتری دارد، این بدان معناست که به طور قابل توجهی فرصتها برای انتخاب برنامه مورد علاقه افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر شخصی که از سایت مربوطه بازدید کرده، مورد جالبی را پیدا نکند، پس از آن میتواند به راحتی به یک قسمت دیگر برود یا برنامه را به کلی ترک کند و بلافاصله به فعالیت دیگری بپردازد. واضح است که در یک موزه واقعی (تئاتر، گالری، پارک و ...) این کار انجام نمیشود. ثانیا، فرهنگ مجازی با هزینه های قابل توجه کمتری برای مصرف کننده ارائه میشود: هم هزینه های مستقیم (قیمت بلیط ورودی، بلیط فصلی و ...) و هم هزینه های جانبی (مسافرت، اقامت، وعدههای غذایی و ...). ثالثاً، محصولات مجازی مدرن به میزان بیشتری به مردم امکان میدهند تا در اپیزودهای کوتاه و با فرمت گیم (game)، محتوا تولید کنند، که با تفکر جوانان امروزی مطابقت دارد.
- تجربه های فرهنگی و هنری روسیه در مواجهه با کرونا ویروس
بدیهی است که در جهان پساکرونا توسعه سریع تعاملات مجازی در همه حوزه های زندگی عمومی، با احتساب مسائل فرهنگی، ادامه خواهد یافت. به نظر کارشناسان روس، برای آموزش نسل جوان، حفظ شاخصه های فرهنگی پایدار در جامعه روسیه مهم است و هیچ چیز نمیتواند جایگزین تجربه فیزیکی با میراث فرهنگی، تاریخی و نمایندگان حوزه فرهنگ شود. در دنیای واقعی یک محیط اجتماعی خاص همیشه در اطراف هر فرد شکل میگیرد و مانند هالهای او را احاطه میکند که این هاله خاص از طریق شبکه های مجازی منتقل نمیشود. در استفاده از فناوریهای از راه دورآموزشی باید توجه شود که دانش آموز یک شخص است و شما باید با او تمرین کنید، یعنی توجه کنید، گوش دهید، اصلاح کنید، پشتیبانی کنید و تجربیاتتان را او به اشتراک بگذارید [۸]. اما برای این موضوع، فرآیندهای آموزشی باید ماهیتی غیرمستقیم داشته باشد، یعنی در جامعه توسعه و گسترش یابد. بنابراین، هیچ میزان تعامل از راه دور، حتی با ارائه بالاترین کیفیت و تورهای ویدیویی پیشرفته تأثیرات کاملی از حضور و مشارکت در اشخاص ایجاد نمیکند.
به نظر ولادیمیر گئورگویچ اورین مدیر تئاتر بزرگ (بالشوی تئاتر)، پخش آنلاین جایگزین حضور تماشاگران در سالن تئاتر و دیدن اجرای زنده برنامه ها نخواهد شد. بهترین فناوریهای مدرن انتقال صدا قادر به انتقال تمام صدایهای زیر و بم سازهای واقعی ارکستر سمفونیک نخواهد بود. در موزه تانکها در منطقه کوبینکا، هیچ پخش تلویزیونی و اینترنتی، قادر به انتقال ابعاد واقعی تجهیزات زرهی و قابلیتهای آنها نخواهد بود. فرهنگ مجازی باید انگیزهای برای پیوستن افراد به دنیای فرهنگ سنتی باشد. در همین حال، احتمالاً پیامدهای انسانشناسی قرنطینه به حدی خواهد بود که مصرف آنلاین محصولات فرهنگی برای بسیاری از افراد امری عادی تلقی خواهد شد.
وضعیتی که به دلیل گسترش بیماری کرونا ایجاد شده است، عواقب اجتناب ناپذیری را در پی دارد و به یک تسهیل کننده برای تحولات بیشتر حوزه های فرهنگی تبدیل خواهد شد. بدیهی است که مردم به طور فزایندهای به تعاملات و فرآیندهای آنلاین روی خواهند آورد و با سهولت و امنیت بیشتری در شرایط قرنطینه و انزوا به دنبال ملزومات خود خواهند بود. قاعدتا، درآمدهای حاصل از اینگونه محصولات از کل درآمد موسسات فرهنگی به طور پیوسته بیشتر خواهد بود. در همین حال، با ترویج توسعه ابزارهای پیشرفته برای مصرف از راه دور محصولات فرهنگی، باید تعادل معقولی بین آنها و حمایت از اشکال سنتی (و نهادها) حوزه بشردوستانه به منظور اطمینان از تولیدات فرهنگی در فدراسیون روسیه جستجو شود.
- کرونا و تحول در روشها و ابزارهای دیپلماسی فرهنگی در روسیه
همانگونه که ذکر شد، بیماری کرونا به طور قابل توجهی زندگی فرهنگی مردمان فدراسیون روسیه را تحت تأثیر قرار داده است: تئاترها، سینماها، سالنهای کنسرت کار خود را به حالت تعلیق درآورده اند. از طرف دیگر، فناوریهای آنلاین فرهنگی شکوفا شدند و هنرمندان و نوازندگان تمرینات آنلاین را برای اجرای برنامه در مقابل یک سالن خالی و پخش اینترنتی با هزاران بیننده مجازی فرا گرفتند. به گفته اولگا یاریلووا، معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه درباره چگونگی انجام وظایف پروژه های ملی فرهنگی در شرایط جدید [۹]: اپیدمی کرونا ویروس و خود انزوایی اجباری مردم را انگیزهای برای توسعه ارتباطات آنلاین دانست. وزارت فرهنگ روسیه فعالیتهای بسیاری از نهادهای تابعه را به یک قالب دیجیتال منتقل کرده است و از آن به عنوان ابزاری برای دیپلماسی فرهنگی نیز استفاده می کند. پورتال culture.ru مدتها است منبعی برای تمامی فعالیتهای فرهنگی در داخل و خارج روسیه است. این پرتال تقریباً هر هفته رکورد مخاطب خود را میشکند. در "روز تئاتر"، حدود ۴۰ اجرا از ژانرهای مختلف پخش شد که بیش از دو میلیون بازدید در شبکه های اجتماعی داشت. در "شب موزه ها" در پورتال culture.ru و در شبکههای اجتماعی"VKontakte"و "Odnoklassniki"، ۴۹ اجرا وجود داشت که بیش از ۲ میلیون نفر آنها را تماشا کردند. در برنامه "شب کتابخوانی" که به "هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم" اختصاص داشت، فقط در اولین روز پخش، بیش از ۳.۲ میلیون بازدید داشت. تعداد بازدید منابع فرهنگی دیجیتال از خارج از روسیه یکی از شاخصهای اصلی پروژه دیپلماسی فرهنگی روسیه است. در پایان سه ماهه اول حدود ۲۰.۵ میلیون بازدید وجود داشت. با توجه به پایش ماههای اخیر، انتظار میرود این تعداد تا پایان سال ۲۰۲۰ به عددی بسیار فراتر از این برسد [۱۰]:.
یکی از ابزارهای دیپلماسی فرهنگی روسیه، تحصیل دانشجویان خارجی به زبان روسی در این کشور است و از آنجا که همزمان با اپیدمی کرونا و وضعیت قرنطینه در روسیه بیشتر دانشجویان خارجی به کشور خود بازگشتند، تدریس بصورت مجازی و با ابزارهای آنلاین برای این دانشجویان همچنان ادامه دارد. دانشگاههای مختلف موظف شدهاند در برنامههای خود غیر از مفاد درسی، زبان روسی و فرهنگ را نیز در قالب اشکال فوق برنامه، فیلم و موسیقی به دانشجویان توصیه نمایند.
موسسهها و بنیادهای حمایتی زبان و فرهنگ روسی همانند روسکی میر نیز علاقه مندان را در ایام کرونا تشویق به استفاده از پلت فورم های مجازی میکنند و کلاسها و دورههای آنلاین عمومی و تخصصی بسیاری برگزار میکنند. حجم وسیعی از شبکه های تلویزیونی و رادیویی ماهوارهای به عنوان ابزارهای دیپلماسی فرهنگی در اختیار روسیه است. بیش از ۱۵۰ کانال تلویزیونی در روسیه برنامه دارند که در خارج از روسیه نیز دسترسی به آنها امکان پذیر است. در تلویزیون روسیه چندین کانال به زبانهای انگلیسی، آلمانی و فرانسه برنامه دارند. رسانه "راشا تودی" و "اسپوتنیک" نقش مهمی در این بین ایفا میکنند. در زمان همه گیری کرونا اخبار مربوط به ساخت واکسن کرونا در روسیه و گمانهزنی در مورد منشا آزمایشگاهی این ویروس در چین، اولین بار از این رسانه ها منعکس شد.
به تازگی باشگاه والدای جلسه سالانهی خود را در روسیه با پیام پوتین برگزار کرد. این باشگاه همیشه مورد توجه افکار عمومی و سیاستگذاران بوده است و همواره مسائل جدید را مطرح می کندو سیاست خارجی روسیه را جهت میدهد. مهمترین کنفرانسها و سمینارهای موضوعی این باشگاه تاکنون بیشتر حول مسائل آسیا، خاورمیانه و اروپا-آتلانتیک بوده است. جلسه امسال باشگاه بصورت حضوری با شرکت کنندگان محدود برگزار شد. ولادمیر پوتین بصورت مجازی در این پلت فرم حاضر شد و سخنرانی کرد.
- تاثیر کرونا بر آداب و رسوم در روسیه
بیماری کرونا باعث شده است تماس اجتماعی بین شهروندان در روسیه کمرنگ شود. واقعیت موجود جامعه روسیه این است که شهروندان روسیه بطور معمول از نظر اجتماعی نسبت به همسایگان شرقی خود منزوی تر هستند و مخصوصا شهروندانی که سن بالایی دارند به طور کلی رغبت زیادی برای برقراری ارتباط با غریبه ها نشان نمیدهند. در روسیه پس از همه گیری کرونا این انزوای اجتماعی بیشتر شد. بخاطر ترس از بیماری مردم سعی کردند کمتر با هم ارتباط برقرار کنند. از آنجا که دولت و نهادهای مردمی زیادی سعی داشتند برای کم شدن خطر ابتلا به بیماری خدمات رایگانی مانند تحویل مواد غذایی و دارو درب منزل را برای شهروندان مسن، مبتلایان به بیماریهای زمینه ای و یا گروههای پر خطر فراهم نمایند، بسیاری از شهروندان عادی نیز برای استفاده از این خدمات تمایل نشان دادند. خیلی زود دولت مراکز خدمات روانشناسی تلفنی و آنلاین خود را چندین برابر گسترش داد. داده های مراکز سلامت روان روسیه حاکی از آن است که درصد مبتلایان به افسردگی بطور چشمگیری در ابتدای تابستان امسال بالاتر از سال پیش بوده است.
در دوران کرونا اکثر مراسم مذهبی لغو شد. مسلمانان روسیه در ماه رمضان در بیشتر مناطق به مسجد نرفتند و نماز عید فطر را هم در خانه و در کنار خانواده برگزار کردند. مراسم مذهبی کلیسای پراوااسلاو روسیه نیز غیر حضوری و به طریق مجازی برگزار شد. روحانیون و عالمان مذهبی که پیش از کرونا مردم را به اجتماع، شرکت و حضور پررنگ در مراسم مذهبی دعوت میکردند از همان روزهای اول همه گیری کرونا مردم را به رعایت ضوابط قرنطینه و انجام مناسک دینی در خانه دعوت کردند. حتی مراسمی مانند غسل تعمید کودکان که آداب و رسوم خاصی دارد بدون حضور جمعیت و با فاصله اجتماعی برگزار شد.
جشن ۷۵ سالگی پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم که چندین سال برای برپایی آن برنامه ریزی شده بود بدلیل همه گیری کرونا در زمان خود برگزار نشد. این مراسم پس از وقفه نزدیک به یک ماه بدون حضور جمعیت و بسیار ساده برپا شد و بجای اینکه مردم جمع شوند و مانند هر سال در کنار یادبودهای کشته شدگان جنگ جهانی دوم و با در دست داشتن پلاکارد تصاویر سربازان به آنها ادای احترام کنند، تصاویر را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.
کنسرت- بالکن یک شیوه اجرا در زمان قرنطینه است که اولین بار در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا برپا شد و خیلی زود موج آن به تمام دنیا سرایت کرد. در روسیه نیز از این شیوه استقبال شد و خیلی سریع بصورت روال هر شب بخصوص در ماه آگوست درآمد. در مسکو مخصوصا در مناطق مرکزی شهر اجراهای معروفی با همکاری هنرمندان مشهور و حتی گمنام انجام شد که با استقبال زیادی مواجه شد.
- سفرهای مردم در ایام شیوع کرونا در روسیه و نحوه مواجهه دولت با آن:
با همهگیری کرونا در فوریه ۲۰۲۰ دولت روسیه قوانین منع ورود مسافر را از مرزهای هوایی و زمینی خود برقرار کرد. در ابتدا مسافرینی که از چند کشور پرخطر (از نظر همهگیری کرونا) آمده بودند قرنطینه شدند، مسافرینی که از اروپا آمده بودند ملزم شدند خود را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطینه کنند. پس از چند روز ورود شهروندان شماری از کشورها به داخل خاک روسیه منع شد. مرزها بسته شد و با فرمان پوتین در ابتدا یک هفته دورکاری اعلام شد، سپس بصورت مرحله به مرحله قرنطینه کامل در کشور برقرار شد. از اواخر ماه مارس با اعلان وزارت کشور فدراسیون روسیه تمام شهروندان خارجی که ویزا یا اجازه اقامت در روسیه داشتند مدارکشان برای سه ماه تمدید شد و به آنها اجازه داده شد به مدت ۹۰ روز پس از پایان ویزا یا اجازه اقامت خود در روسیه بمانند که البته این تمدید مدارک چندین بار تکرار شد بصورتی که در حال حاضر نیز این روند تا اواخر۲۰۲۰ ادامه دارد.
در اوایل همه گیری کرونا روسیه از شهروندان خود که در خارج از کشور اقامت داشتند درخواست کرد به خاک کشور بازگردند. با توقف پروازهای خطوط هوایی، سفارتخانه های روسیه در کشورهای مختلف مامور شدند شهروندان روسیه را به خاک این کشور بازگردانند.
با شیوع کرونا در آغاز بهار ۲۰۲۰ دولت روسیه با اعمال محدودیتهای حمل و نقل، از شهروندان خود درخواست کرد، بخاطر اپیدمی از سفر خودداری کنند. تردد در داخل شهر محدود و کنترل شد. برای استفاده از خودروی شخصی باید شماره پلاک خودرو ثبت میشد و تنها دو بار در هفته امکان استفاده از خودرو وجود داشت مگر شاغلین در حوزه سلامت و بعضی از زمینه های خدمات و شغلهای خاص که اجازه استفاده روزمره از خودروی شخصی داشتند. هتلها و رستورانها بسته شدند و ۹۰ درصد پروازهای داخلی لغو شد.
با کم شدن موج کرونا در اواسط تابستان و با توجه به اینکه مرزهای اتحادیه اروپا هنوز بر روی شهروندان روسیه بسته بود، دولت طرح روسیه گردی را جهت رونق صنعت گردشگری داخلی و تشویق مردم برای سفرهای داخلی ارائه داد. بر اساس این طرح دولت ۲۰ درصد هزینه تورهای داخلی و بلیت های هواپیما و هتلهای داخلی را به شهروندان روسیه پرداخت میکند. البته سقفی هم برای این پرداخت ها در نظر گرفته شده است. این سیاستهای تشویقی و همچنین بسته بودن مرزهای اتحادیه اروپا بروی شهروندان روسیه باعث رونق صنعت توریسم داخلی شد به صورتی که شبه جزیره کریمه امسال بیشترین میزان گردشگر را از زمان الحاق به روسیه داشته است. با سرد شدن هوا و شیوع موج دوم همه گیری در ماه اکتبر سیاستهای سختگیرانه دولت بار دیگر برقرار شد.
- تاثیر کرونا بر قوانین در روسیه؛ اقدامات دومای فدراسیون روسیه
در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی و با همه گیری کرونا، دومای فدراسیون روسیه دهها قانون با هدف حمایت از شهروندان و مشاغل آسیب دیده از شرایط همه گیری کرونا مورد بررسی و تصویب قرار داد که در زیر به اختصار آورده شده است:[۱۲].
۱. اعتبارات دوران کرونا: شهروندان، بنگاههای کوچک و متوسط شش ماه مهلت خواهند داشت تا بدهی و وام خود را پرداخت نمایند از جمله وامهای مسکن و تسهیلات. اگر درآمد ماه گذشته آنها کمتر از ۳۰ درصد باشد میتوانند درخواست تأخیر نیز نمایند. فهرست مشاغل تجاری که به دلیل وضعیت دشوار اقتصادی مشمول شرایط "اعتبارات دوران کرونا" میباشند، توسط هیات دولت فدراسیون روسیه مشخص شد.
۲. افزایش کمک هزینه های درمانی: میزان کمک هزینههای درمانی نباید از حداقل حقوق کار کمتر باشد. وزارت کار و حمایتهای اجتماعی فدراسیون روسیه، حداقل حقوق کار را از اول ژانویه سال ۲۰۲۰، مبلغ ۱۲۱۳۰ (دوازده هزار و یکصد و سی روبل) تعیین نمود.
۳. حمایت از خانواده و کودکان: والدینی که کمک هزینه های مالی برای فرزند اول یا دوم را دریافت میکنند، نیازی به ارسال درخواست کمک هزینه ها برای یک دوره جدید تا اول اکتبر ۲۰۲۰ ندارند. همچنین نیازی به اطلاعرسانی به مسئولان منطقهای "حمایتهای اجتماعی" در مورد تغییر محل سکونت نخواهد داشت و پرداخت کمک هزینه های مالی به صورت خودکار انجام خواهد شد.
۴. به تاخیر انداختن جریمه بدهیهای مالی مسکن و خدمات عمومی: بر اساس این قانون، چنانچه شهروندان در مدت مقرر سال جاری نتوانند بدهیهای قبوض آب و برق را پرداخت نمایند، مشمول جریمه نخواهند شد.
۵. خرید آنلاین دارو: شهروندان این امکان را خواهند داشت تا داروها را بصورت آنلاین خریداری و در درب منزل دریافت نمایند. قبل از این مصوبه نیاز بود تا برای خرید و دریافت دارو حتما به داروخانه مراجعه نمایند. این قانون هم برای داروهای بدون نسخه و هم برای داروهای با نسخه های خاص، به استثنای داروهای مخدر و اعصاب و روان اعمال شد. امکان فروش اینترنتی داروهای مخدر و اعصاب و روان، فقط در وضعیت فوق العاده و یا اعلام عمومی اپیدمی وجود خواهد داشت.
۶. مقابله با احتکار دارو: دولت در وضعیت فوق العاده و یا زمان همه گیری بیماریهای خطرناک، میتواند به مدت نود روز بر عمده فروشی و خرده فروشی اقلام پزشکی خاص، محدودیت اعمال کند. به عنوان مثال، در زمان احتکار ماسکهای پزشکی، منابع استراتژیک اقلام پزشکی ایجاد میشود و این اعمال محدودیت، باعث جلوگیری از احتکار دارو خواهد شد.
۷. تسهیل فرآیند ثبت داروهای جدید: امکان تسهیل در فرآیند ثبت داروهای جدید در فدراسیون روسیه فراهم شده است. این امر باعث تسریع ورود داروهای جدید به بازار در زمان اپیدمی شد. علاوه بر این، در صورت لزوم اجازه داده خواهد شد تا دارو تنها از یک تأمین کننده مجاز تهیه شود. این قانون همچنین فرآیند پذیرش "بیمه درمانی اجباری" مؤسسات درمانی غیر دولتی را تسهیل میکند.
۸. حمایت از گردشگران: امکان تغییر در حق مشارکت صندوقهای کارگزاران گردشگری بررسی شد و مکانیسمی برای استفاده از چنین صندوقهایی برای بازگشت وجوه به گردشگران با تصمیم دولت برای هر کشور "ممنوع السفر" پیشنهاد شد. به گردشگرانی که سفر آنها کاملا لغو شده، کل هزینه پرداختی مسترد میشود و گردشگرانی که بخشی از سفرشان انجام نشده، میتوانند تنها بخشی از قیمت کل ذکر شده را متناسب با هزینه خدمات ارائه نشده، دریافت کنند.
۹. برگرداندن بلیت کنسرتهای لغو شده: در صورتی که در وضعیت فوق العاده و اپیدمی کرونا ویروس، رویدادهای فرهنگی لغو یا با تغییر برگزار شود. در این حالت هزینه بلیت پرداخت شده به شهروندان مسترد میشود.
۱۰. تعلیق موقت حسابرسیهای تجاری: کارآفرینان تا پایان سال جاری در قالب طرح "تعلیق حسابرسی شرکتهای کوچک و متوسط" حمایت میشوند.
۱۱. تمدید مهلت اعتبار مدارک: در این بازه زمانی، علی رغم انقضای مدت اعتبار مدارک (مجوزها، اعتبارنامه ها و غیره) به تمدید مجدد آنها نیازی نیست، مدت اعتبار به طور خودکار تمدید خواهد شد. آن دسته از سازمانهایی که فعالیت آنها به حالت تعلیق درآمده است، به عنوان مثال مراکز خرید، می توانند تاخیریه پرداخت اجاره بها دریافت کنند.
۱۲. اختیارات جدید دولت فدراسیون روسیه: به دولت این حق اعطا شده تا در صورت شیوع بیماریهای خطرناک، "وضعیت فوق العاده" و یا "وضعیت آماده باش کامل" اعلام نماید و در این وضعیت سلسله قوانین لازم الاجرایی را برای شهروندان و سازمانها وضع نماید.
۱۳. اصلاح سریع بودجه: به دولت این حق اعطا شده تا برای حمایت به موقع مالی از پیشگیری و کاهش عواقب ناشی از شیوع ویروس کرونا، بدون اصلاح قانون بودجه فدرال، اعتبارات لازم را تخصیص دهد. همچنین پیشنهاد شد تا با توزیع مجدد بودجه توسط کمیسیون مجمع فدرال، در سال مالی جاری و دوره برنامه ریزی شده، پارلمان نیز بر این مساله نظارت و کنترل داشته باشد.
۱۴. طرح حمایتی مناطق فدراسیون روسیه: به فرمانداران مناطق، مجموعه ساز و کارهایی ارائه شده تا حمایت مالی بیشتری برای کاهش پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام دهند. همچنین مناطق فدرال از بازپرداخت "وامهای بودجه ای" در سال ۲۰۲۰ معاف خواهند بود. وجوه ترخیص شده به منابع تأمین مالی برای اقداماتی که ماهیت اقتصادی – اجتماعی دارند، تبدیل خواهند شد از جمله اقدامات پیشگیری و کاهش پیامدهای گسترش ویروس کرونا. علاوه بر این، بر اساس قانون فوق، مدت زمان پرداخت "وامهای خزانهای" به منظور تکمیل بودجه های باقیمانده مناطق افزایشیافته و از نود به صد و هشتاد روز تمدید میشود و محدودیتهای تعهدات بدهیها تعدیل خواهد شد.
۱۵. جریمه های افزایش قیمت دارو: برای افزایش قیمت دارو جریمه در نظر گرفته میشود. برای مقامات جریمه های از ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار روبل، برای کارآفرینان مستقل و اشخاص حقوقی دو برابر درآمد حاصل از فروش داروهایی که با قیمتهای غیرقابل توجیه و بسیار زیاد و برای کل دوره فروش طی یک سال به فروش رفته اند.
۱۶. ماده "نقض مقررات بهداشتی و اپیدمیولوژیک": در ماده "نقض مقررات بهداشتی و اپیدمیولوژیک" نقض قوانین و استانداردهای بهداشتی، عدم رعایت اقدامات بهداشتی و ضد اپیدمیک که در وضعیت فوق العاده و یا در شیوع بیماریهای واگیردار وضع میشود دارای مسئولیت حقوقی خواهد بود. نقض قوانین فوق در دورران قرنطینه شامل جریمه های زیر خواهد بود:
· ۱۵ تا ۴۰ هزار روبل برای شهروندان عادی؛
· ۵۰ تا ۱۵۰ هزار روبل برای مسئولان و کارآفرینان غیرحقوقی؛
· ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار روبل برای اشخاص حقوقی؛
· امکان تعلیق سازمانها و فعالیت کارآفرینان مستقل به مدت نود روز.
۱۷. جریمه پخش اخبار جعلی (Fake News) ویروس کرونا : بابت انتشار اخبار نادرست و جعلی در رسانه ها و اینترنت در صورتیکه که زندگی و امنیت شهروندان تهدید شود و یا اقداماتی که باعث تهدید امنیت شهروندان و کشور باشد، جریمه ۱.۵ تا ۳ میلیون روبلی برای اشخاص حقوقی تعیین خواهد شد.
جمع بندی:
در فدراسیون روسیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا همه گیری کرونا تاثیر بسزایی در جنبه های مختلف زندگی داشته است. در زندگی روزمره قرنطینه، رکود و وضعیت نامطلوب اقتصادی به شالودههای کشور ضربه وارد کرده است. آمار بالای مبتلایان به کرونا ویروس و پیک دوم بیماری معضل جدیدی است که سیاستمداران را بر این داشته است یکبار دیگر سیاستهای اجتماعی را در راستای مقابله با گسترش این ویروس جدی گرفته و تدابیر سختگیرانه ای را اتخاذ کنند. بدیهی است که دوران پس از اپیدمی کرونا بسیار متفاوت با دوران قبل آن خواهد بود و سیاستهای اجتماعی فدراسیون روسیه در حوزه هنر و فرهنگ باید به مردم این امکان را بدهد که از یک سو از این برهه حساس به سلامت گذر کنند و از سوی دیگر جایگاه روسیه را در عرصه بین المللی حفظ و ارتقا بخشند و جامعه روسیه را برای دوران پس از کرونا آماده و پویا نگه دارند.
منابع:
۱. Из-за пандемии Эрмитаж потерял половину годового дохода. – URL: https://www.kommersant.ru/doc/۴۳۲۷۵۸۳
۲. Большой театр ежедневно теряет ۹ млн. рублей выручки из-за простоя. – URL: https://www.vedomosti.ru/media/news/۲۰۲۰/۰۴/۰۹/۸۲۷۵۹۲-bolshoi-teatr
۳. Исмагилова О.Д., Хаджи К.Р. Информационно-коммуникационные технологии в международной торговле в условиях пандемии // Мониторинг экономической ситуации в России. Тенденции и вызовы социально-экономического развития. — ۲۰۲۰. — № ۱۱ (۱۱۳). — С. ۵۹-۷۲.
۴. В Эрмитаж на прогулку. – URL: https://rg.ru/۲۰۲۰/۰۴/۱۱/reg-szfo/mihail-piotrovskij-ermitazh-zakryt-no-v-nem-۱۵-millionov-posetitelej.html
۵. Кросскультурный мониторинг образов инфодемии и пандемии. Заглядывая в будущее: мир после коронавируса /Асмолов А.Г., Солдатова Г.У., Малеева Т.М., Сорокина С.С., Алдошина Т.Л. // Мониторинг экономической ситуации в России. Тенденции и вызовы социально-экономического развития. — ۲۰۲۰. — № ۱۰ (۱۱۲). — С. ۸۸-۹۱.
۶. Нассим Талеб – РБК: «Я вижу угрозу серьезнее пандемии». – URL: https://pro.rbc.ru/demo/۵e۹۹۸c۱۱۹a۷۹۴۷۶۹۷d۵cb۹d۹
۷. Кузьминов Я. Вирусная революция: как пандемия изменит наш мир. – URL: https://www.rbc.ru/opinions/society/۲۷/۰۳/۲۰۲۰/۵e۷cd۷۷۹۹a۷۹۴۷۱ed۲۳۰b۷۷۴
۸. Волков В. Возможности сети: какие перемены ждут университеты после пандемии. URL:https://www.rbc.ru/opinions/society/۲۲/۰۴/۲۰۲۰/۵e۹eaabf۹a۷۹۴۷۵۲fa۷۳۲ae۹?from=newsfeed
۹. Селиверстова Н.А. Культурное воспроизводство: вопросы методологии и методики исследования // Знание. Понимание. Умение. – ۲۰۱۲. – № ۳. – С. ۵۹–۶۳.
۱۰. Джанджугазова Е.А. Экономика паники или есть ли жизнь после… – URL: http://futureruss.ru/expert_opinions/ekonomika-paniki-ili-est-zhizn-posle.html
۱۱. https://rg.ru/۲۰۲۰/۰۵/۲۶/kak-pandemiia-koronavirusa-povliiala-na-kulturnuiu-zhizn-rossii.html
نظر شما